Od prawie dwóch lat pracuje z domu. Jestem dietetykiem, blogerką, podcasterką, autorką książki „Dieta to nie wszystko” oraz trzech ebooków „Gotuj z radością”. Posłuchaj tego odcinka, żeby poznać moje triki na efektywną pracę z domu. Poniżej znajdziesz skróconą wersję podcastu w punktach, polecam jednak posłuchać całość, żeby poznać kulisy mojej firmy oraz pracy z domu 🙂
Czym się zajmuje moja firma?
Moje źródła dochodu:
- ebooki, jadłospisy w sklepie online, książka
- Współprace indywidualne
- Współprace z firmami
Domyślam się, że moja sytuacja jest zupełnie inna niż osób, które akurat dostały homeoffice i muszą pracować z domu. Moja praca nie jest godzinowa, tylko projektowo zadaniowa.
Zazwyczaj nie pracuje 8 godzin. Pracuje raczej 4 godziny. Czasami zdarza się, że pracuję 2 godziny, a czasami 8.
Ja zaprojektowałam moją firmę tak, żeby nie pracować dużo, tylko mądrze. Uważam, że jestem bardzo sprytną osobą. Czasami żartuje sobie, że jestem leniwa. Słyszałam, że mówi tak wiele osób, które pracują w podobny sposób do mnie. Jesteśmy leniwy, dlatego szukamy najprostszej możliwej drogi do zrealizowania naszego celu.
Moim celem jest zarabiać tyle, żeby wystarczyło mi na fajne mieszkanie w centru, dużo jedzenia, kawę na mieście, sport, książki oraz podróże. Nie potrzebuje być super bogata, bo pieniądze same w sobie nie mają dla mnie większego znaczenia. Pieniądze są dla mnie środkiem, dzięki którym mogę realizować swoje pragnienia i wygodne życie.
Moim celem nie jest praca do rana do nocy i chwalenie się tym jaka jestem zmęczona na instagramie.
Kiedy podejmuje jakiekolwiek decyzje zastanawiam się, czy są one zgodne z moim celem.
np. 4 godzinne warsztaty kulinarne, na których zarobię 1000 zł
np. 10 kolejnych klientów dzięki którym zarobię 4000 zł
Mogłabym wziąć to na siebie, mogłabym zarabiać więcej, ale nie chce.
Chcę poświęcać moje zasoby kreatywności na tworzenie podcastów oraz treści na social media, które inspirują kilkanaście tysięcy osób, które darzą mnie sympatią i kupują moje produkty.
To jest w wielkim skrócie mój model biznesowy. Jeśli temat biznesu was interesuje – chętnie stworze więcej takich treści. Ja sama dowiedziałam się tego wszystkiego z książek, podcastów oraz osób z internetu.
Książki które mnie zainspirowały:
- „Zaufanie Waluta Przyszłości” – Michał Szafrański
- „4 godzinny tydzień pracy” – Tim Ferriss
- „One Thing” – Gary Keller
A także:
- Działalność Pani Swojego czasu
- Podcast mała wielka firma
- Podcast „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy”
Praca z domu
Dlaczego kocham pracę z domu:
- Nie tracę czasu na dojazd
- Mogę wypić moją ulubioną kawę
- Mogę pracować w skupieniu, nikt nie zawraca mi głowy
- Mogę ubrać co chce i nie muszę się malować
- Jak mam coś do załatwienia albo chce się z kimś spotkać mogę to zrobić i odrobić pracę później
- Mogę nadrobić pracę do przodu i wziąć dłuższy weekend wolny
- Mogę pojechać do rodziców i tam pracować
Minusy pracy z domu:
- Trudno jest mi się skoncentrować na zadaniach, których nie lubię
Mój dzień:
- Pobudka 8/9
- Ścielenie łóżka
- Mycie zębów, twarzy, prysznic
- Ubranie się jak człowiek (chyba, że idę na trening)
- Wypicie szklanki wody z kreatyną
- Włączenie podcastu
- Zmielenie kawy w młynku, przygotowanie kawy
Albo
- Siadam do pracy z kawą (robie najważniejszą rzecz 1-2 h)
- Jem śniadanie
Albo
- Piję kawę
- Idę na trening
- Jem śniadanie
- Siadam do pracy z drugą kawą i robie najważniejszą rzecz 1-2 h
Każdy z was może wymyślić własną poranną rutynę. Każdy z nas jest inny i moja rutyna długo się kształtowała.
Ale najważniejszym elementem, który polecam wam wprowadzić od jutra to usunięcie telefonu z poranka. To najlepsze, co możecie dla siebie zrobić.
Ja sprawdzam social media oraz maila około 12. Dopiero kiedy mam już zrobione coś ważne, co popycha mój biznes do przodu.
Skąd wiem co mam robić na początku dnia?
- Ustalam priorytety
- Ustalam cel
- Ustalam sobie deadline
- Dzielę go na małe zadania
- Dzielę pracę na miesiące, tygodnie i dni
Na przykładzie obecnego projektu:
- Priorytet: chcę stworzyć produkt, który będzie generował pasywny dochód
- Wymyślam koncepcję ebooka
- Zastanawiam się ile czasu mi to zajmie plus dodaje bufor czasowy. Patrzę w kalendarz kiedy będzie dobry czas na premierę. Ustalam sobie deadline. Kontaktuje się z graficzką i redaktorką. Ustalam z nimi deadline kiedy mam przesłać materiały.
- Dzielę pracę nad ebookiem na małe zadania. Zrobić dwa zdjęcia dziennie, zapisać dwa przepisy i policzyć wartości odżywcze.
- Wpisuje sobie do kalendarza.
Poza ebookiem ma też inne zadania. Czyli nagranie podcastów, stworzenie wpisów na instagram, napisanie newslettera, konsultacje z podopiecznymi, układanie diet. Te zadania są ważne, ale priorytetem jest ebook.
Pod koniec każdego tygodnia w niedzielę ustalam pracę na kolejny tydzień. Nie musi być dokładnie. Mniej więcej.
Wpisuje sobie 5-6 zadań na każdy dzień.
Poniedziałek:
- Zrobić dwa zdjęcia do ebooka
- Konsultacja z podopieczną o 11
- Ułożyć dwie diety dla podopiecznych
- Trening
- Nauka hiszpańskiego
- Czytanie książki
W ciągu dnia odpisze też na maila, odpiszę też na wiadomości na instagramie.
Nie mam stałej godziny, o której kończę pracę. Kończę pracę jak zadania na dany dzień są skończone.
Sygnałem na skończenie pracy jest trening albo spotkanie ze znajomymi.
Później pod żadnym pozorem nie pracuje. Nie otwieram maila, nie układam diet, nie siedzę do późna. Wyjątkiem są podcasty, które czasami nagrywam o 22 ale staram się to zmienić.
Wieczorna rutyna:
- Włączam tryb samolotowy
- Ścielę łóżko
- Przebieram się w piżamę
- Rozwiązuje ćwiczenia z hiszpańskiego
- Czytam książkę
Najważniejsze porady:
- Zastanów się nad swoimi priorytetami, określ swoje cele
- Dzień wcześniej ustal sobie zadania do wykonania na kolejny dzień
- Stwórz sobie poranną rutynę
- Ogranicz używanie telefonu
- Wyłącz powiadomienia
- Nie pracuj z otwartą skrzynką mailową
- Kiedy pracujesz schowaj telefon i skup się na jednym zadaniu
- Ubierz się jak człowiek i nie pracuj w piżamie
- Jeśli masz pracę projektowo zadaniową tak jak ja nie zmuszaj się do pracy 8 godzin. Pracuj aż skończysz to, co jest do zrobienia.