0
dieta

Jak ograniczyć mięso?

Jak ograniczyć mięso

Jak ograniczyć mięso, żeby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu? Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Moda na ograniczenie jedzenia mięsa i produktów zwierzęcych jest coraz większa. I dobrze, bo to bardzo dobra moda zarówno dla naszego zdrowia jak i dla naszej planety.

W tym wpisie nie chcę zachęcać Cię do weganizmu i całkowitej rezygnacji z mięsa. Ja sama raczej weganką nie zostanę. Za bardzo kocham cheddar, parmezan i camembert. Jem też jajka i, niestety, lubię też burgery z wołowiną. 

Na co dzień jem jednak w większości dania roślinne. Ograniczam ilość mięsa do minimum, bo mam świadomość, jak traktowane są zwierzęta, jak tragiczny wpływ na środowisko ma hodowla zwierząt i jak wiele pozytywnych dla zdrowia aspektów ma dieta ograniczająca produkty odzwierzęce. 

Jak ograniczyć mięso?

1. Szukaj alternatyw

Na pewno jest wiele produktów, które po prostu lubisz, albo wydaje Ci się, że nie możesz bez nich żyć. Ważne, by znaleźć zamienniki – wtedy się przekonasz, że dieta bez tych produktów jest możliwa (i tak samo smaczna!). 

Ja bardzo długo jadłam kurczaka z marketu, bo był prostym i szybkim dodatkiem do obiadu. Kupowałam go z wygody i lenistwa. Ale kurczak (tak jak i tofu) sam w sobie nie ma zbyt wiele smaku – z odpowiednimi przyprawami na pewno uda Ci się go zastąpić poprzez umiejętne przyrządzenie innych produktów. Ja zawsze mam w lodówce kostkę tofu, która świetnie pełni rolę mięsa w obiedzie. 

2. Daj sobie czas

Nie ma nic gorszego niż zbyt ambitne cele, a radykalne zmiany mogą szybko zniechęcić. Jeśli chcesz jeść mniej mięsa, zrób to powoli, krok po kroku. Raz w tygodniu ugotuj wegański obiad. Wypróbuj kilka ciekawych przepisów z tofu. W Internecie jest wiele blogów z cudownymi i smacznymi przepisami.

3. Komponuj odpowiednio posiłki

  • Zadbaj o obecność strączków, zbóż, tofu lub tempehu w każdym posiłku. To zagwarantuje Ci odpowiednią ilość białka w diecie.
  • Pij napój sojowy. Ma aż 7 g białka w jednej szklance! Napoje ryżowe i owsiane składają się głównie z węglowodanów.
  • Używaj produktów fortyfikowanych, czyli tych z dodatkiem wapnia.
  • Komponuj posiłki składające się z białka, tłuszczu i węglowodanów.
  • Nie uciekaj się do gotowych i przetworzonych produktów, tylko szukaj ciekawych przepisów i baw się w kuchni.

4. Ucz się i potraktuj to jako nowe doświadczenie

Zmiany oraz szukanie nowych rozwiązań poszerzają nasze horyzonty. Ograniczając mięso możesz znaleźć w sobie więcej zrozumienia dla wegan i wegetarian. Możesz też poznać zdrowe przepisy, które zagoszczą w Twojej diecie na co dzień. 

Musisz wiedzieć, że każda dieta może być niebezpieczna nawet ta z pozoru „zdrowa”. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób jest skomponowana. Osoba, która odżywia się tradycyjnie, ale często je słodycze i gardzi warzywami, nie odżywia się zdrowo. Weganin, który zajada się kotletami sojowymi, wegańskimi hot dogami albo tostami z wegańskim serem, również nie odżywia się zdrowo. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że dieta roślinna albo dieta tradycyjna są niedoborowe i niebezpieczne dla zdrowia. Wszystko zależy od osoby, która taką dietę stosuje, i jej wyborów żywieniowych. 

Aby dowiedzieć się więcej posłuchaj szóstego odcinka mojego podcastu o tym, czy weganizm jest zdrowy.

Jeśli myślisz o tym, żeby spróbować diety roślinnej, wiedz, że taka dieta jest trudniejsza do zbilansowania i stanowi nie lada wyzwanie. Moim zdaniem wymaga ona co najmniej podstawowej wiedzy z zakresu żywienia, znajomości makroskładników, witamin i składników mineralnych oraz ich źródeł w pożywieniu. Nie musisz od razu całkowicie rezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego. Jest jednak kilka powodów, dla których warto ograniczyć spożycie takich produktów. 

Jak ograniczyć mięso?
Jak ograniczyć mięso?

Aby ułatwić ograniczenie mięsa stworzyłam Roślinnego ebooka. Znajdziesz w nim:

  • Praktyczne informacje na temat diety roślinnej i jej wpływu na zdrowie
  • 50 przepisów na śniadania, małe oraz duże dania, słodkości i napoje
  • Wartości odżywcze każdego posiłku (ilość kcal, białka, tłuszczu i węglowodanów)
  • GRATIS: Tygodniowy jadłospis (1800, 2000, 2200 i 2400 kcal) na bazie przepisów z ebooka

Sprawdź także

Brak komentarzy

    Leave a Reply